Stipendie till Moa Molander Kristiansen

Igår fick Falu-Borlänges skidåkare Moa Molander Kristiansen veta att hon får Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium på 50 000 kronor.

– Jag är jätteglad säger Moa i en kommentar. Jag har inte haft helt klart med finansieringen av denna säsong.

När hon nu fick detta besked så känns det tryggar inför säsongen och hon kan nu satsa vidare på att ta en plats i det kommande U-23 VM.

Något firande blir det inte.

– Nej, jag ska köpa mat för pengarna och nu ska jag träna vidare, säger Moa.

Text: Janne Wiklund

Johan gillar utmaningar

Johan Eriksson från Falun är en man som gillar utmaningar. Inte nog med att han blivit ordförande för Falun-Borlänge skidklubb, han ska även utmana sig själv med att åka nattvasan i mars.

– Jag har åkt fem Vasalopp och ett Birkebeiner, så att prova Vasaloppsträckan på natten känns som en bra utmaning inför vinterns träning, säger Johan.

Johan har under många år haft ledande positioner inom näringslivet. Så vilka är då hans starka sidor som ledare?

– Jag ser till att involverar medarbetare, ge dem förtroende. Det är viktigt för mig att vara en i gänget och vara prestigelös. Jag är också väldigt målmedveten i det jag gör.

Nu kliver Johan in som ordförande i klubben. Varför tog han då uppdraget som ordförande i Falun-Borlänge skidklubb? Han berättar att han ser det som en ära att få den rollen och med sitt starka skidintresse ser Johan detta som ett hedersuppdrag som man inte kan tacka nej till.

Vad kommer du framför allt att bidraga med i klubbens arbete?

– Jag har ingen erfarenhet av elitidrott i praktiken. Jag kan därför sannolikt ställa ”fel” frågor och ifrågasätta och därmed ge utveckling. Tror generellt det är viktigt att ”ledningsgrupper” och styrelser har deltagare med olika infallsvinklar och bakgrund. I detta fall inte endast föräldrar med barn som elitidrottar

Vad har du för målsättningen med klubben?

– Har ingen riktig uppfattning, men de mål som redan är beskrivna känns väldigt bra. (Minst en man och en kvinna med vi OS och VM. reds anmärkning)

– I och med att jag är en glad motionär ser jag även fram emot en gubb/gum-satsningen på vasaloppsåkare

Du ska ju åka nattvasan i vinter. Har du några ytterligare målsättningar med ditt egna idrottande?

– Jag har inget mer konkret, men det vore kul att testa Marcialonga. Jag vill även försöka komma under 3,30 på cykelvasan (har 3,34 som bästa tid). Om det känns bra nästa år måste jag ta chansen, åldern märks ju mer och mer!

Text: Janne Wiklund

Foto: Julia Larsson

Hugo Jacobsson – En nybliven senior

Hugo är skidåkaren som gillar att träna tillsammans med andra. 9 av 10 gånger så har han sällskap med sig på träningspassen. 

Hugo tar nu sats inför sin första säsong som senior och i det läget så sätter han inte några fasta resultatmål.

– Det blir viktigt att hitta min nivå bland seniorerna denna säsong. Men visst vore det roligt att få U-23VM och få fina placeringar på U-23 SM, säger Hugo.

Inför den här säsongen så har han tränat mellan 15-22 timmar i veckan. Däremellan har han väckt igång snabbheten med att åka rullskidtävlingar. Något som har gått riktigt, riktigt bra.

Något som Hugo gillar är när han får åka på läger.

– Då är det bara äta, sova och träna som gäller. Har man dessutom ett bra flyt i träningen så känns allt riktigt skönt.

Hur ser då hösten ut för den nyblivne senioren?

– Mellan träningspassen ska jag läsa lite matte och renovera lägenheten, avslutar Hugo Jacobsson.

Text: Janne Wiklund

Bild: Jacobssonhugo @ instagram

Maja Dahlqvist siktar mot världscupen och OS i Pyeongchang!

Maja Dahlqvist hade stora framgångar vid rullskid-VM. Det blev totalt tre medaljer, en i varje valör. Något som förhoppningsvis har stärkt hennes självförtroende inför kommande OS-säsong.

– Min målsättning denna säsong är givetvis att få komma med till OS i Pyeongchang. Men självklart vill jag även åka mera kontinuerligt i världscupen.

Hur har Maja då lagt upp försäsongen för att uppnå dessa mål?

– Under sommaren har det blivit mycket mängdträning, men också längre tröskelintervaller. Det blir mellan 15-25 timmar i veckan plus styrka.

Maja berättar vidare att hon varierar mängden i träningen så att hon ska få tid för återhämtning.

En viktig del i hennes träning har varit att förbättra uthålligheten och styrkan. Hon har därför tränat en hel del överkroppsstyrka på gymmet som sedan har kompletterats med rullskidåkning.

– För att få upp styrkan så har jag sökt tuffare terräng denna sommar och kört mycket intervaller uppför.

Maja trivs att vara i träningsbubblan, då fokus ligger på att äta, träna och sova.

– Det är kul när man känner att man har ett syfte med träningspassen och man känner att man utvecklingen.

När hon får fundera över om det inte finns några tråkiga dagar i träningen så berättar hon att en dag som innehåller spöregn, kyla och blåst är oftast en seg träningsdag.

Men livet är inte bara träning för Maja Dahlqvist. Utan när det inte är träning eller tävling så hinner hon resa, äta gott och träffa sina kompisar. Dessutom finns det dagar då Maja bara känner för att ta det lugnt och inte ha några måsten.

Text: Janne Wiklund

Bild: Instagram @ Majadahlqvist

Anton Hedlund ser fram emot ny säsong och nya målsättningar

Förra säsongen blev i stort sett förstörd av en seg förkylning under hösten. Nu ser Anton fram emot en ny säsong där han framför allt ser fram emot att få åka något lopp i världscupen.

– Jag hoppas även att ha en formtopp vid SM som är mitt stora mål under säsongen, säger Anton.

Under förra årets försäsongs tränade Anton lite för mycket och hårt, så i år är det ett annat upplägg som gäller.

– Jag lärde mig mycket av det misstaget under förra sommaren, så nu är planen att jag ska hålla mig på rät sida om gränsen. I timmar siktar jag detta år på 750.

Det blir också en ordentlig variation i träningen denna sommar. Anton kommer att växla mellan löpning, cykel och rullskidor. I variationen ligger även att han kommer att träna lugna pass, hårda pass och mycket styrka.

Vad är då roligast med försäsongsträningen?

– Lägren, men jag gillar även att träna hårt och se att man blir bättre och starkare.

Men det är inte alla dagar som är roliga.

– Nä, när man ska ut i regnet så måste man kriga sig igenom passen, säger Anton. Sådana dagar är det bra att man har någon med sig som man kan ta rygg på.

Annars tränar han gärna för sig själv för då kan han fokusera på sin egen träning.

Fritiden då?

– Då åker jag gärna ut och fiskar, berättar Anton.

Ja, vi får väl hoppas att det inte bara nappar där utan att han får dra hem med en medalj från SM i Skellefteå i vinter.

Anton på fiskepaus under ett träningspass i Grövelsjön!

Text: Janne Wiklund

Bild: antonhhedlund @ instagram

Moa Larsson satsar vidare mot comeback i vinter

Moa är skidåkaren som efter tre säsonger med problem nu ser fram emot en fin skidsäsong.

– Ja, jag hoppas verkligen att kroppen får vara frisk och hel så att jag kan tävla en hel säsong, säger Moa.

De tre senaste säsongerna så har kroppen varit så nedkörd att hon inte har kunnat tävla. Det var först i slutet av den senaste säsongen som Moa kunde köra ett par tävlingar.

– Så målsättningen för mig den kommande säsongen är att kunna fortsätta i den positiva trend som förra säsongen avslutades.

– Det vore så roligt om jag kan få tävla en hel säsong igen, tycker Moa

Med tanke på hur de senaste åren har sett ut så har hon fått börja om lite från början med träningen. Därför är upplägget denna sommar att hon lägger mycket tid och kraft på grundträning.

Hur känns det då för Moa när man måste börja om?

– Just i år är det jätteroligt. Bara detta att få komma igång och träna på riktigt igen ger mycket motivation.

Träningen i sommar kommer båda att vara på egen hand och med kompisar. Något som Moa trivs med.

– När man tränar själv så kan jag försvinna in i min egna värld och fundera över framtiden.

Några problem att få tiden att gå mellan träningarna har inte Moa. När hon inte jobbar eller pluggar så träffar hon vänner eller familjen. Annars sjunker hon gärna ner i soffan och kollar på en film eller en serie.

Text: Jan Wiklund

Bild: larsson.moa @ instagram

Jesper Nyströms sommar & målsättningar inför vintern

När man tränar upp emot 800 timmar under en säsong så kan det vara skönt att ligga i soffan och titta på sport eller någon bra film. Det tycker Jesper Nyström som ibland känner att det kanske blir för många timmar i soffan.

– Samtidigt är det ju viktigt att man tar det lugnt mellan passen när man tränar så mycket, säger Jesper.

Målsättningen för nästa säsong är dock klar.

– Först så ska jag och mina kompisar försvara SM-guldet i stafett. Sen vill jag också åka i världscupen. Men då får jag nog hoppas på den nationella gruppen när VC är i Sverige.

Nu under sommaren så tränar Jesper mest långa pass på uppemot 4 timmar. Dessutom blir det fart när han är med på löpartävlingar och åker rullskidlopp. Mer högintensiv träning blir det framemot hösten.

– Då blir det mera tävlingslik. Det viktigt att man får upp tempot inför tävlingspremiären, konstaterar Jesper.

Är då försäsongsträningen rolig?

– Ja, när man ser att träningen flyter på och man utvecklas då är det roligt. Men, när hösten kommer med kyla, regn och rusk då är man gärna i Alperna och åker skidor.

Jesper Nyström tränar mycket tillsammans med Simon Andersson då de bor bara ett stenkast ifrån varandra. Sen tränar Jesper också mycket med Dala Sport Academy, för där finns hans tränare Mattias Nilsson.

Jesper som också är åkarnas representant i klubbens styrelse kämpar vidare och hoppas att målsättningen för kommande säsong ska bli verklighet.

Text: Jan Wiklund

 

Emilia Lindstedt satsar hårt mot den kommande säsongen

Långloppsåkaren Emilia Lindstedt målsättning är högre och längre än många andras.

– Jag ska kommande säsong försvara min pallplats i Tjejvasan, men även vara bland de tre första tjejerna i Vasaloppet. Även i Visma Ski Classics vill jag vara bland de tre första när säsongen är slut.

Ska man klara av den målsättningen så kräver det mycket träning och en riktigt bra försäsong.

Under sommaren lägger Emilia grunden för säsongen och hon gör det med både långa pass och fartpass. Under en vecka så blir det 2 intervallpass, 2 långpass, 2 styrkepass och 2 impulspass.

– I början av sommaren blir det mycket löpning för att sedan övergå till mer och mer rullskidåkning.

Hur mycket tränar du under en vecka?

– En normal träningsvecka så tränar jag 25 timmar medan en lugn vecka så blir det 15 timmars träning, säger Emilia.

Emilia tycker att det roligaste under försäsongsträningen är löpningen. Så väl ett lugnt långpass som att tävla passar väl in i hennes upplägg.

– Försäsongsträningen är rolig då man kan variera mycket i träningen.

Emilia berättar vidare att hon för det mesta tränar själv och att hon trivs med det. Men när det blir fartpass vill hon ha sällskap så att hon får lite extra sparring.

Det är ju bra då långlopp ny för tiden handlar mycket om man/man åkning och där många kommer in samtidigt på upploppet.

Text: Janne Wiklund

Simon Anderssons sommaruppladdning

26-åriga Simon har just nu en intensiv träningsperiod. Nu under sommaren tränar han 20-25 timmar i veckan. Under ett år så blir det cirka 900 timmar och det är ett måste med den målsättning som Simon har.

– Min målsättning med den kommande säsongen är att få komma med till OS i februari.

Den här sommaren blir det mycket rullskidor, löpning, cykel och styrketräning.

– Men att åka rullskidor i regn det är bland det tråkigaste som finns, säger Simon.

– Däremot så är löperintervaller bland det roligaste man kan göra under sommarträningen.

Simon tränar inte så gärna själv utan vid många av träningspassen så är klubbkompisen Jesper Nyström med.

– Det är bra att ha någon med sig på träningen. Det sporrar och man tar i mer än om man är själv.

Men vad gör Simon när han inte tränar?

– Då blir det TV-soffan och när jag är i den så ser jag mycket cykel på TV.

Simon Andersson & Jesper Nyström testar cykel som vilodagsaktivitet.

Bild: Instagram @Simon2andersson

Text: Janne Wiklund